Cukier trzcinowy czy biały – który wybrać?

Cukier trzcinowy różni się od białego nie tylko kolorem, ale również pochodzeniem

Cukier trzcinowy (https://www.bee.pl/9186-cukier-trzcinowy) uznawany jest za zdrowszą alternatywę białego cukru, która powinna znaleźć się w diecie każdego z nas. Polacy spożywają zbyt dużą ilość cukru, dlatego zastąpienie białej wersji cukrem trzcinowym jest rozsądnym rozwiązaniem. Można również całkiem zrezygnować ze słodzenia, co najkorzystniej wpłynie na funkcjonowanie organizmu.

Cukier trzcinowy – zalety

Cukier trzcinowy różni się od białego nie tylko kolorem, ale również pochodzeniem. Jest wytwarzany z trzciny cukrowej, a ostatecznie w procesie wytwarzania kryształków, nie poddaje się go rafinowaniu. W takiej postaci cukier brązowy zawiera niewielkie ilości składników mineralnych – jest to wapń, żelazo, magnez, potas. Proces rafinacji sprawia, że cukier trzcinowy traci substancje odżywcze, składa się z sacharozy i tak naprawdę niczym szczególnym nie różni się od cukru białego. Nieco inny może być jedynie smak, który dobrze komponuje się z deserami czy drinkami.

Cukier biały czy trzcinowy?

Sięgając po cukier trzcinowy, warto sprawdzić proces jego przygotowywania. Jeśli jest on rafinowany to równie dobrze możemy kupić nieco tańszy cukier biały. Tak naprawdę nie będą się one znacząco różniły składem. Co innego, jeśli sięgniemy po cukier nierafinowany, który dostarcza organizmowi nieco składników odżywczych i nie jest zbudowany wyłącznie z sacharozy. Może więc stanowić zdrowszą alternatywę dla zwykłego, białego cukru, chociaż jego właściwości nie są tak dalece dobroczynne, jak wiele osób uważa.

Cukier brązowy

Na sklepowych półkach można zauważyć ponadto cukier brązowy, który często mylimy z cukrem trzcinowym. Producenci wykorzystują niewiedzę klientów, którzy tak naprawdę nie widzą różnicy między cukrem brązowym a trzcinowym lub nie czytają etykiet. Jest to nic innego, jak zwykły cukier rafinowany, który jest zabarwiony niewielkim dodatkiem melasy lub karmelu.

Który cukier wybrać?

Bez względu na to, który cukier wybierzemy, należy pamiętać o jednym — jest to nadal cukier, a więc substancja, która w większych ilościach przyczynia się do wielu chorób cywilizacyjnych oraz do nadmiernego wzrostu wagi. Czasem zamiast wyboru konkretnego rodzaju cukru, lepiej skupić się na tym, w jaki sposób można go jeść mniej. Jeśli już koniecznie chcemy jeść cukier, najlepiej jest wybierać wersję trzcinową, jednak wyłącznie nierafinowaną. Cukier można z powodzeniem zastępować np. stawią,  którą można słodzić nie tylko herbatę, ale i ciasta. Coraz częściej “cukier” ze stewii  można znaleźć na półkach sklepowych z ekologiczną żywnością. Co ważne, roślinę można hodować również w doniczce na parapecie, dzięki czemu świeże liście możemy mieć pod ręką przez cały czas.

Obraz autorstwa Couleur - Pixabay

Daniel

Wyświetl wszystkie wpisy tego autora